Waar men vooral mee bezig is met het genereren van traffic naar de website, al dan niet via Google, Twitter, Facebook of LinkedIn, vergeet men nog wel eens dat het gaat om conversie (conversie = omzetting). Conversie naar telefonisch contact, het invullen van een formulier, het downloaden van een pdf, of wat voor ons nuttig is om van klik naar klant te komen.
Een heel belangrijk onderdeel van een conversietraject is de ervaring van de bezoeker. De ervaring van de bezoeker wordt in eerste instantie bepaald door de wens en de verwachting van deze bezoeker. Deze is op zoek geweest via Google, heeft op een linkje geklikt in een mail of tweet en komt dan op je website. vanaf dat moment wil je het vraagteken boven het hoofd van de bezoeker zien te vermijden! Op internet gaat alles snel, moet alles snel en vooral heel relevant zijn. Een vraagteken bij de informatie op je LinkedIn profiel, de navigatiestructuur op de site, of te lang moeten nadenken bij het invullen van een formulier kan het verschil vormen tussen een nieuw contact of weer een afhakende bezoeker.
Dus in plaats van vooral bezig te zijn met al je producten en diensten (en oh ja, dat doen we ook nog…. moet er ook nog op….) op de homepage van je website te proppen, zou je na moeten denken over wat de bezoeker komt doen op je website, wat hij of zij daar verwacht en hoe je hem of haar daar snel mee kan helpen. Zorg voor een vloeiende gebruikerservaring; van je Google advertentie tekst tot het moment dat de gebruiker je telefoonnummer intoetst en alles daar tussenin(en vooral daarna 😉 ).