Home » Blog » Men wil keuze maar kan niet kiezen

Men wil keuze maar kan niet kiezen

Denk er maar eens over na; mensen willen keuze maar kunnen niet kiezen. Dit heb ik al heel lang geleden geleerd, toen ik nog in een jeansshop werkte. Ik ontdekte dat wanneer men meer dan vier spijkerbroeken geprobeerd had, de verkoop fout liep. Ondanks het feit dat we in die winkel het grootste assortiment spijkerbroeken hadden en er echt voor ieder gemakkelijk of ongemakkelijk lichaam iets te vinden was ging het mis. Als verkoper (of adviseur of consultant hoe u wilt) moet je een voorselectie maken. Mensen willen bij hand genomen worden door de specialist.

Stel je verkoopt personeelsfeestjes. Iemand vraagt “wat is er allemaal mogelijk?”, en het antwoord is “wij doen maatwerk; alles is mogelijk!”. Op dat moment weet de geïnteresseerde nog niets en gaat zich verder oriënteren. Op een website gaat deze regel nog veel harder op. vandaar dat arrangementen zo populair zijn op internet, een arrangement geeft inzicht in hoe een activiteit zou kunnen gaan. Dat geeft houvast en zekerheid, dit maakt de keuze eenvoudiger.

De grote truc is dan uiteraard dat je als verkoper een zo goed mogelijk beeld van de wensen van je klant hebt voordat je iets uit ‘het schap’ trekt. De jeansverkoper die er vier broeken over doet om erachter te komen wat je maat en pasvorm is zal niet veel verkopen.

Dus ken je klant, luister goed en geef specifiek advies. In de winkel heb ik geleerd dat “we kijken nog even verder” betekent; “hier gaan we het niet vinden”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.