Home » Blog » Wat is je ROI op verandervermogen?

Wat is je ROI op verandervermogen?

Investeer je wel genoeg?

En dan bedoel ik niet in spullen met geld, maar investeren in verandervermogen. De wereld verandert om je heen, sneller dan ooit. Vaak langzamer dan we voorspellen, maar meestal sneller dan we comfortabel vinden. Wel weten we dat wanneer een verandering zich plots aandient, we vaak te laat zijn om er goed mee om te gaan. 

Toch kom ik regelmatig mensen tegen die weten te beargumenteren dat het allemaal wel meevalt met die technologische versnelling, en daarom niet investeren in hun verandervermogen. Mijn waarneming is dat we ons in de luren laten leggen door de verkeerde argumenten.

Dat heb ik niet nodig, toch…

1) “De belangrijkste technologische impact zich al tijdens en kort na de industriële revolutie heeft voltrokken”. De enorme fabrieken en machines hebben toen voor een onvoorstelbare verandering van ons leven gezorgd. Grote gebouwen, enorme steden, treinen, auto’s en daarna wasmachine’s, tv’s. Voor iedereen!  

2) “Als ik om me heen kijk zie ik niet zo bar veel veranderen.” Auto’s hebben nog steeds wielen, mijn huis is van stenen en hout, en type doe ik nu op een toetsenbord in plaats van een typemachine.

3) “Ik las laast dat een belangrijke econoom had gezegd dat de laatste belangrijke uitvinding de wasmachine is geweest, omdat er toen een heleboel vrouwen aan het productieproces konden deelnemen.”

4) “Leuk hoor die nieuwe app/3dprinter/drone/telefoon/website, maar wie gaat daar nou echt mee aan de gang?”

5) “Ja ik zie dat deze ontwikkeling in die markt (ergens anders) een impact heeft, maat bij ons zal dat nooit voor grote verandering kunnen zorgen.” 

feiten verdwijnen niet door ze te negeren.

Paradigma pedagogiek 😉

Paradigma’s zorgen voor een heel andere (mogelijke) werkelijkheid. Er zijn op dit moment op zoveel gebieden baanbrekende technologische ontwikkelingen gaande dat we mijns inziens moeten leren te jongleren met paradigma’s. Zo zorgt de overvloed aan netwerk en informatie voor heel andere wetten van toegang, distributie en vormen van kennis, ideeën en acties. Zorgt digitalisering (mede door de-materialisering) voor andere dynamieken van productie, beschikbaarheid, verdeling en dus economische modellen. En zorgt de explosie aan sensoren in auto’s, gebouwen, machines en smartphones voor heel nieuwe observatie mechanismen. Een systeem waarbij miljarden oortjes, oogjes, neusjes en andere kunstmatige zintuigen een constante waarneming van gedrag van mensen, materie, dieren, planten enzovoorts mogelijk maakt. Zelflerende algoritmen gaan vervolgens met de data van al die waarnemingen aan de haal. En analyseren, leren en voorspellen zaken op een snelheid die we nooit voor mogelijk hadden gehouden.

Wat hebben deze ontwikkelingen gemeen? Ze zijn niet (zoals eerder) tastbaar, materieel, uit atomen opgebouwd. Je kunt er niet in zitten, geen spijker mee inslaan, niet in wonen en niet opeten. Dat maakt ze juist zo lastig te voorspellen; natuurkundige wetten hebben minder invloed.

Gevaarlijke strategie!

Het idee dat het allemaal wel meevalt met die veranderingen is dan een zachte heelmeester voor een knagend gevoel van urgentie. Dat negeren is een  gevaarlijke strategie. Zeker in een wereld waar het ene na het andere model op zijn kop gaat. Waar een business in no-time kan floreren en een andere daarmee wegvaagt. En waar digitalisering hele beroepsgroepen overbodig maakt en weer andere kansen mogelijk maakt! Daarom; Investeer in verandervermogen.

Sta open voor verandering & oefen je flexibiliteit, dat geeft je een voordeel in dit tijdsgewricht.

Twijfel je nog? Vraag je dan eens af wat jouw Return On Ignoring kan zijn…

 

*Uiteraard zijn er nog veel meer relevante en vaak duizelingwekkende ontwikkelingen te noemen die de manier waarop we leren, werken, eten, liefhebben, verzorgen, beschermen en ontwikkelen radicaal gaan beïnvloeden. Ik tracht hier een overzicht van bij te houden.

**Peter werkt continue aan zijn eigen verandervermogen door een combinatie van orde & chaos, nieuwsgierigheid en microhabits. Meer inzichten en tips hoe je in je verandervermogen (en dus innovatiekracht) kan investeren?  Lees “Warorde”