Home » Blog » Informatie overload!!!

Informatie overload!!!

Keuzes, keuzes, de hele dag moeten we keuzes maken: Lees ik deze mail nu of straks? Moet ik reageren op die LinkedIn groep of niet? Verwachten mijn volgers een tweet van mij? Oh, nieuwe vriendjes verzoeken op Facebook? Ga ik mijn mobieltje opnemen of luister ik straks mijn voicemail af? En iedere keer dat we een overweging maken zijn we uit onze concentratie, we raken focus kwijt en krijgen “the job” niet “done”. Zowel in ons professionele als in ons privé leven kan dit voor wrevel en zelfs veel stress zorgen, maar er is hoop!

Een groot deel van Generatie Y weet allang dat je je niet door alles moet laten storen, en de digital natives weten als geen ander dat je niet hoeft te wachten op informatie totdat deze gezonden wordt, maar dat deze vast wel ergens voorhanden is wanneer je het nodig hebt.

Een mooi voorbeeld dat voor bijna alle generaties geldt is het weer; waar we een paar jaar geleden nog zaten te wachten op het 8 uur journaal om te zien wat voor weer het morgen zou worden, daar kijken we nu (op ons mobieltje!) of het de komende 5 minuten gaat regenen als we de fiets willen pakken!

Lets face it! In een ideale wereld is informatie organisch voorhanden wanneer het voor jou relevant is, en word je verder liever niet gestoord door allerhande (irritante?) boodschappen. Uiteraard moet je dan wel je leven zo inrichten dat je niet constant gestoord wordt door e-mail pop-ups, mobieltjes, collega’s, niet terzake doende (commerciële) boodschappen etc.

Wat ik echter denk is dat een volgende evolutie van de mens zal bestaan uit een ingebouwde spamfilter. Boodschappen met geen of onvoldoende relevantie skippen we eenvoudigweg. “banner blindness” is een goed voorbeeld, we skippen niet alleen, nee we zien het niet eens meer! Die nieuwsbrief die we even zien en in het mapje “nog lezen” zetten gaan we natuurlijk stiekem niet lezen. Nee, die mapjes gooien we eens in de zoveel tijd leeg (we hebben ons er dan inmiddels wel door laten storen…).

Dit verklaart de teruglopende ROI op traditionele marketing inspanningen. Wanneer we niet in staat zijn om relevante informatie “organisch” bij onze doelgroep (specifieker buyerpersonas) te krijgen gaan we de boot missen. Vandaar ook we soms hele verrassende resultaten te horen krijgen over een Facebook actie van Ikea of hoe een fabrikant van Blenders zijn marktaandeel ruimschoots weet te verdubbelen door briljante filmpjes op YouTube te plaatsen.

Wat je daarmee zou kunnen doen legt mijn vriend en compagnon Jan-Henk Bouman helder uit in zijn blog over contentmarketing. Door naar je markt te kijken met uitgeversogen i.p.v. marketingogen kan je veel relevanter worden voor je doelgroep, en daarmee met de juiste publicaties je weg vinden naar nieuwe klanten! Het grote voordeel is dat op internet de meeste tools ook nog vrij beschikbaar en gratis zijn, en de weg naar marketing 2.0 ligt voor je open. Nu nog wel een strategie bedenken want…. fail to plan is plan to fail!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *