Home » Blog » Google loves SM!

Google loves SM!

“Internet was made for porn” wordt vaak gezegd. Zonder de sexsites zou het www nooit zo snel zo groot geworden zijn. Maar daar gaat deze blog niet over….

Met SM bedoel ik uiteraard Social Media. Waarom Google daarvan houdt? Om dat te begrijpen hebben we wat inzicht in de werking van Google nodig:
Google baseert haar ranking grofweg op drie zaken; de toegankelijkheid van de pagina’s (techniek), de content op de pagina’s (tekst, foto’s, video), en de populariteit van de pagina’s (kom ik op terug).

De meeste professionele webbureaus hanteren tegenwoordig de standaard dat de techniek de vindbaarheid niet in de weg mag staan, dit mag geen onderscheidend onderdeel meer zijn. Veel bedrijven hebben anders hun website wel laten ‘optimaliseren’, en we begrijpen dat woorden waar mensen op zoeken ten minste in de tekst van de pagina voor moeten komen om uberhaupt gevonden te worden hierop. Ook het verwerken van de juiste keywords in (de content van) je pagina’s is dus niet voldoende meer om bovenaan te komen. Hierdoor gaat Google steeds zwaarder leunen op de populariteits onderdeel van het door hen ontwikkelde algoritme, er moet tenslotte onderscheid gemaakt worden.

Een populaire website staat hoger in de ranking dan een niet populaire, een website met populaire content zal waarschijnlijk veel relevante informatie bevatten omtrent een bepaald onderdeel redeneert Google. Hoe werkt dan die populariteit? Kort gezegd kent Google een site waar veel naar toe gelinkt wordt een hogere populariteit toe dan een waar weinig naar toe gelinkt wordt. We hebben het dan niet over het simpele linkjes ruilen, kopen en/of huren (indien dit zorgvuldig en met voldoende relevantie gebeurt kan het overigens nog steeds nut hebben), maar over het publiceren van dusdanig interessante, relevante en unieke content dat men er graag naar toe wil linken!

Hier komt Social Media om de hoek kijken. De mening (en linkjes) van veel verschillende sites, blogs, tweets, facebook likes, etc zijn voor Google een goede graadmeter! Het organisch groeien van de populariteit van een set pagina’s of website door de positieve reactie op (of interactie met) jouw content is een duurzame wijze om aan de populariteit van je website te werken.

Maar er zijn misschien nog veel belangrijkere redenen waarom (publiceren op) Social Media zo relevant kan zijn voor je bedrijf:

  • Google indexeert nooit meer dan twee pagina’s van hetzelfde domein in de top 10 van een bepaalde zoekopdracht;
  • Door je bedrijf op de verschillende Social Media te profileren vergroot je de kans om de top 10 op je eigen bedrijfsnaam te domineren;
  • Uiteraard wil je dat de kans dat men bij het invoeren van de vele zoekterm combinaties bij het zoeken naar een oplossing jouw boodschap tegenkomt zo groot mogelijk maken;
  • Wanneer een zoeker jouw bedrijf op verschillende manieren positief (met waardevolle content) tegenkomt beïnvloed dat de zoeker op een positieve manier;
  • Zeker wanneer het om specialistische kennis, complexe oplossingen of exclusieve producten gaat zoekt men context, met veel resultaten op verschillende platforms bied je deze;
  • Ze moeten toch gewoon niet om je heen kunnen met Googelen?!

Dus Google loves SM, zorg dat Google jouw content gaat ‘loven’!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *