De toekomst van onderwijs

 

 

 

   

Lezing “De toekomst van onderwijs is nu!”

We leven in een spannend tijdsgewricht. Met snel veranderende processen, overbodig wordende beroepen en behoefte aan banen die nog niet omschrijven kunnen worden. Deze tijd vraagt om een herdefiniëring van het begrip onderwijs in het algemeen en school in het bijzonder. De transitie die de toekomst van het onderwijs moet vormgeven heeft natuurlijk tijd nodig, maar moet wel sneller. De continue veranderende, overvloedig beschikbare hoeveelheden (des-)informatie zorgt voor nieuwe dynamieken. Dit zet de traditionele manier van informatie vergaren, interpreteren en toepassen volledig op haar kop. Waar informatie en (technologische/sociaal maatschappelijke) ontwikkelingen verregaand ‘vloeibaar’ zijn geworden, is kennis uit boeken en opleiden voor het leven ‘gestold’ te noemen.

De lezing

In deze lezing neemt Peter Ros u op energieke wijze mee in de dynamiek van de netwerk- en informatiemaatschappij. Wat voor effecten hebben digitalisering en exponentiële technologische ontwikkelingen op de behoefte van de professional en het werkveld van morgen? Als kennis overal voorhanden is, hoe gaan we er dan met wijsheid mee om en vertalen we deze naar vaardigheid? Als we niet precies weten hoe de arbeidsmarkt er in de toekomst uitziet door de razendsnelle technologische ontwikkelingen, hoe kunnen we dan nu vakbekwame mensen opleiden?

Met treffende voorbeelden, humor en bruikbare suggesties laat Peter onderwijsprofessionals anders naar het vak en de eigen rol kijken. Naast een inkijk in razend interessante ontwikkelingen, is het vooral een positieve oproep tot experimenteren, aandacht voor aandacht en creativiteit!

“Peter Ros heeft bij onze jaarlijkse onderwijsconferentie van de Hogeschool van Amsterdam een geweldige keynote lezing gegeven en de bijna 1000 medewerkers geïnspireerd met huidige en toekomstige ontwikkelingen, die nu ons dagelijkse werk beïnvloeden in het opleiden van studenten en werkenden. Met humor en aansprekende voorbeelden houdt hij ons een spiegel voor, verrijkt ons blikveld met nieuwe perspectieven en geeft eenvoudige tips, die je morgen al kunt toepassen. Een aanrader voor elke organisatie die eens out-of-the-box naar de toekomst, het heden en zichzelf wil kijken!”

Mw.drs. E.S. (Eldrid) Bringmann | Directeur beleidsafdeling Onderwijs en Onderzoek (O&O) | Hogeschool van Amsterdam