Ik ben gek op fikkie stoken, zowel met hout als bij mensen. Naast het aansteken van het vuurtje in mensen vind ik het heerlijk om vuurtje stoken en lekker bij de open haard te zitten. Uiteraard probeer ik steeds aan mooie partijtjes hout te komen voor een leuke prijs. Op aanraden van een kennis ging ik een nieuw adresje uitproberen. Omdat het belangrijk is dat het hout goed droog is vraag ik altijd uitdrukkelijk of het hout lang genoeg gedroogd heeft (vers hout is uiteraard goedkoper maar slechter te stoken, slecht voor je schoorsteen en het milleu). “Ja meneer, dit hout heeft 2 jaar gedroogd en kan direct gestookt worden.” Mooi. Op de afgesproken dag komt de boer met zijn aanhanger het hout brengen. Ik controleer het hout, en ja hoor prachtig mooi droog eiken en beuken. Storten maar!
Tijdens het stoken kom ik erachter dat de lading hout een combinatie van (weinig) droog en (veel) vers hout is. Geen blije Peter dus. De slimme Boer had waarschijnlijk de toplaag van de stapel met mooi droog hout bedekt…. Boerenslimheid?
In dit geval baal ik vooral, zal ik deze man niet aanbevelen en zal degene die mij deze man heeft aangeraden ook niet meer bij hem bestellen. Maar de moderne ondernemer met zijn aanwezigheid op twitter, facebook en een website hebben zal de negatieve reclame een veel groter effect hebben, een negatieve ervaring wordt immers gemiddeld 7 maal vaker gedeeld dan een positieve. (Dit gebeurt overigens ook als je zelf niet op Facebook of Twitter zit, alleen kan je dan helemaal niet reageren).
Denk dus na voordat je een trucje bedenkt, korte termijn voordeel is vaak lange termijn nadeel